موانع عدالت فراگیر در حکومت دینی از نظر اسلام

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
  • نویسنده محمدعلی فرهادیه
  • استاد راهنما رضا نوروزی
  • سال انتشار 1393
چکیده

عدالت و عدالت خواهی موهبتی الهی است که خداوند آن را در فطرت انسان قرار داده است. از این رو، انسانها دارای شناخت فطری وگرایش فطری نسبت به عدالت هستند. اجرای عدالت در سطح جامعه نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. خداوند متعال، تحقق عدالت و اجرای آن را در سطح جامعه، از وظایف انبیاء عظام برشمرده است. لذا دین اسلام بر اهمیت آن تاکید ویژه ای دارد، که نمونه های بارز آن در رفتار، گفتار و عملکرد پیامبر اکرم و اهل بیت -علیهم السلام- به خوبی قابل مشاهده است. در احادیث متواتر، حکومت حضرت مهدی(عج) نمونه بارز حکومت عدل معرفی شده است و عدالت به شکل فراگیر آن در همه ابعاد، فقط در آن زمان تحقق خواهد یافت. علل و عواملی باعث می گردد عدالت در سطح جامعه با موانعی روبرو شود و عدالت و اجرای آن را در جامعه متوقف سازد، که در این صورت ظلم و جور به جای عدل و قسط جامعه را فرا می گیرد و احکام الهی ترک می شود. در این پژوهش به دنبال بررسی موانع عدالت در حکومت دینی هستیم، موانعی که نمی گذارد عدل در جامعه اسلامی اجرا شود و حق به صاحب حق برسد و همین امر، منشاء تمام ظلم ها و فساد ها می شود. موانع عدالت شامل موانع اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که در طی بحث پیرامون هر کدام، مواردی را بیان خواهیم نمود. کلید واژه ها: عدالت، موانع عدالت، عدالت فراگیر، حکومت دینی

منابع مشابه

مشروعیت حکومت و مبانی آن از نظر اسلام و غرب

مشروعیت اجمالاً به معنای حق حاکمیت و مجوز حکمرانی است. در این نوشتار ضمن بررسی تعریف مشروعیت به مبانی آن به طور مشروح پرداخته شده و تمایز آن با دیدگاه اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مسأله مشروعیت به طور کلی چهار نظر عمده وجود دارد: الف: نظریه‌ی اخلاقی که منشاء الزامات سیاسی را ارزشهای اخلاقی می‌داند. این تفکر از سوی افلاطون ارائه گردیده است. ب: نظریه‌ی دوم که به مشروعیت زور و قدرت اعتقاد د...

متن کامل

انسان از نظر اسلام

بحث پیرامون مدیریت منابع انسانی در هر مکتبی از جمله در مکتب اسلام مستلزم شناخت انسان و خصوصیات او می باشد. انسان از نظر اسلام دارای خلقتی مستقل و جدا از خلقت سایر موجودات عالم است. از ابتدای حیات خود دارای تمدن و زندگی مبتنی بر قوانین بوده است. انسان دارای خصوصیات ارزشی و ضد ارزشی است. این خصوصیات در وجود او به صورت قوه موجود است و انسان با فعالیت یافتن این خصوصیات در دو جهت بی نهایت مثبت یا من...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023